Suissa 2011 Muntanyes i llacs Per ACA 23 Daniel i Anna
Thunnersee

SUÏSSA  2011

Muntanyes i llacs

Aquest estiu teníem ganes de llacs i muntanyes i vàrem decidir anar cap a Suïssa, però seleccionant les zones alpines i els llacs. De grans ciutats només Berna, la capital i Lucerna. Aconsellats per un amic enamorat de Suïssa vam traçar la ruta.

Dissabte 6 d’agost (Blanes – Annecy 690 km)

Sortim a les 10:00 del matí i ja a Perpinyà comencem a trobar retencions, Montpeller, Nimes, “Bouchon”, “Bouchon”… En Garmin ens diu que sortim de l’autopista i ens dóna una ruta alternativa. NO LI FEU CAS ! La ruta és igual d’horrible : cues, rotondes, poligons…

Arribem a Annecy a les 21:30. Oh, sorpresa! Resulta que eren les Festes del llac i estaven fent focs artificials. Això vol dir que el poble estava "infestat" de gent, cotxes, bicis, autos per tot arreu. Vam decidir que seria millor marxar mentre estaven distrets mirant els focs. Provarem de veure Annecy a la tornada. Sopem en una àrea de l'autopista i des d'allà veiem els focs. Propera parada: CHAMONIX. Hi arribem a les 24:00 h.

PERNOCTA: PÀRQUING DU CREPIN, és el pàrquing del telefèric de l'Agulla de Midi (12'50/24 h)

Diumenge 7 d'agost (CHAMONIX)

Ha estat tota la nit plovent i no tenim massa esperances. Ens llevem tranquil·lament i esmorzem. A poc a poc el dia es va arreglant. Anem al telefèric de l'Agulla de Midi i ens diuen que no arriba fins a dalt perquè és perillós pel vent. Anem a fer un volt per Chamonix. Hi ha molt ambient. És diumenge, però sembla dissabte: tot obert i molta gent al carrer. És molt agradable passejar-hi i el més impressionant: les vistes del Montblanc i de l'Agulla de Midi. Decidim agafar el tren de Montenvers per pujar a la "Mer de Glace". Un cop a dalt, directes al telecabina que ens acostarà a la cova de gel. Després quedaran encara unes 400 escales. Mentre baixem veiem com s'ha anat reduint el glaciar: on arribava el 1980, 2000, 2005... Es va reduint entre 2 i 3 metres l'any. Terrible.

També hi ha una petita mostra de fauna alpina i de cristalls. Comença a ploure i baixem a Chamonix. Berenem a l'auto i quan para tornem a fer un volt pel poble. Decidim fer nit més endavant.

tren + cova de gel + telecabina

2 adults i 2 nens  75 euros

PERNOCTA: ARGENTÈRE, un pàrquing al costat de l'estació de tren, on es permet aparcar 24 h. Hi ha més autos.

Dilluns 8 d'agost (Argentère-Col de la Forclaz-Grande Dixence)

Ens llevem tranquil·lament sense presses i sortim a les 11 cap al coll de la Forclaz ja a Suïssa. Posem benzina i comprem la vinyeta. A la baixada del Coll hi ha unes vistes espectaculars de tota la vall del Rhône. Parem a Martigny a l'estació de tren a comprar el Swiss Half Price Pass i la Family Card. Aprofitem també per canviar moneda. Dinem en una àrea en ruta i anem a St Leonard, a veure el llac soterrani més gran d'Europa. És una visita guiada en barca de rems. Després decidim enfilar per la Vall d'Hemérence fins a l'embassament de la Grande Dixence, el més alt i més gran de Suïssa. Estem a 2100 metres i decidim dormir aquí dalt. Des del menjador tenim una vista fantàstica de tota la vall.

Swiss Pass 210 €   Family Card 60 €

Vinyeta 40€        Llac soterrani 32 FR

PERNOCTA: Pàrquing embassament Grande Dixence

Dimarts 9 d'agost (GRANDE DIXENCE-TÄSCH)

Pugem en telefèric a l'embassament. Des de baix és impactant i des de dalt també. Fem una volta. Fa fred i comença a ploure. Decidim baixar i anar tirant. De baixada passem per les xemeneies d'Eusigne. Ens dirigim a un dels plats forts del viatge; Täsch. Entrem al camping i per fi podem treure les bicis. Fem una volta per un caminet que passa pel costat de la via de tren. És el camí que porta a Zermatt a peu.

PERNOCTA: CAMPING DE TÄSCH

Dimecres 10 d'agost (KLEIN MATTERHORN)

Avui hem anat al Klein Matterhorn (3883 metres). Fa un dia radiant. Primer hem agafat un tren fins a Zermatt i després hem agafat el funicular més alt d'Europa. La vista és ESPECTACULAR. Tenim tots els quatre mil a l'abast. Estem al sostre dels Alps!! Hem visitat la Cova de Gel que ens ha agradat més que la de Chamonix. Hem portat tot l'equip: anoraks, guants, gorros. I realment a dalt de tot és necessari. Feia molt fred. La gent estava esquiant.Hem fet un  munt de fotos. Després hem baixat una parada de funicular i la temperatura era molt diferent. És migdia i ja no necessitem els anoraks.

Dijous 11 d'agost (GORNEGRAT)

Hem agafat el tren de les 10:30 cap a Zermatt. Després l'altra tren cap a Gornegratt (3089m). És el tren cremallera més alt d'Europa. Només hem agafat anada perquè veient tanta gent caminant per tot arreu ens han agafat ganes de baixar a peu. Si més no, intentar-ho. Hem anat baixant i el paisatge és preciós: primer els glaciars, després vistes al Matterhorn, muntanyes i més muntanyes. Però ens hem equivocat i hem seguit les indicacions de Zermatt i això ens ha fet fer una volta considerable ( 5 h de baixada). Hem anat a parar al funicular de Furi que hem agafat sense dubtar perquè els meus genolls i els peus d'en Marc ja no podien més. Funicular i tren cap a Täsch, al camping. Ha fet un dia fantàstic i hem passat calor. Les parkes no s'han mogut del fons de la motxilla i els forros polars a la cintura.

PERNOCTA: CAMPING DE TÄSCH

Divendres 12 d'agost(Täsch - Lucerna)

Ens hem aixecat tranquil·lament perquè avui toca marxar del càmping. Hem buidat i omplert i ens hem acomiadat dels nostres veïns. Propera destinació: Lucerna. De camí ens hem aturat a dinar en un aeròdrom abandonat entre Münster i Ulrichen per la nacional que segueix el riu Rotten Rhône. És un lloc que està molt bé. Hi ha carril bici, gronxadors, tirolina, lavabos (molt nets!) i es pot agafar aigua. Hem dinat i els nens han anat en bici i han gaudit de la tirolina i dels gronxadors. Després de la becaina del xofer hem continuat direció Grimselpass. És un port de muntanya però la carretera està molt bé. És ampla. Baixant pel port de muntanya ens ha meravellat la visió del Lugernsee: el primer llac suís que veiem, aigües turqueses envoltat de verdes muntanyes. Hem dubtat de si quedar-nos o no, però hem preferit avançar cap a Lucerna i si de cas ja hi pararem a la tornada. Finalment arribem a Alpnachstad a l'estació de tren i allà mateix també hi ha el cremallera que puja al Pilatus i la parada de barca per fer una volta pel llac. És un lloc estratègic recomenat pel nostre amic Xevi.

CAMPING DE TÄSCH (3 NITS 144 FR)

PERNOCTA: ALPNACHSTADT 6FR/ 24 h (això és la teoria però no vam veure ningú que ho controlés...)

Dissabte 13 d'agost (PILATUS KULM)

Sembla que el dia no s'ha aixecat malament. Fa un sol enteranyinat i caloreta, però com que anem a 2000 metres agafem els forros i paravents. Avui pugem en cremallera al Pilatus (2120 m.), muntanya que presideix Lucerna. Des de dalt hauríem d'haver vist un paisatge espectacular de llacs i muntanyes, però no tenim massa sort i quan arribem a dalt un núvol va creixent al voltant del cim i no ens deixa veure gairebé res. Hem pujat amb el tren cremallera més alt del món. Les vistes mentre pugem són espectaculars. Un cop a dalt poques fotos perquè cada vegada es veu menys paisatge fins que es tapa del tot. Per tant, decidim baixar a dinar a l'auto. Cal aprofitar la tarda, així que anem amb l'auto cap a Lucerna. Ens costa però al final aparquem en una zona d'oficines i habitatges a prop del port. Visitem el centre i fem fotos al famós pont de fusta amb la Torre de l'Aigua. Per dormir pensem que estarem millor a l'estació d'Alpnachstadt i tornem cap allà.

PERNOCTA: Estació de tren d'Alpnachstadt.

­DIUMENGE 14 D'AGOST (LUCERNA)

Ens hem aixecat amb el dubte de si anar amb l'auto a Lucerna i passar tot el dia al Museu del Transport (Verkehrshaus) o bé deixar l'auto aquí i anar a Lucerna amb vaixell i tornar amb tren. Hi ha un problema d'horaris: el primer vaixell surt a les 10'15 ( una mica tard) i triga dues hores a arribar a Lucerna. La part positiva és que fas la volta a tot el llac. I avui fa un matí fantàstic. La part negativa és que l'últim tren de Lucerna surt a les 17:08 (triga 20 minuts). Al final ens decidim pel vaixell tot i que això vol dir sacrificar hores del Museu del Transport. La passejada és molt agradable. Un cop a Lucerna fem un dinar express (McDonalds) i agafem un altre vaixell que ens porta des del centre al Museu (una parada). Així ja hem arribat dinats. El museu està molt bé, sobretot si aneu amb nens. És molt interactiu. Consta quatre zones: trens, cotxes, avions i vaixells. Hi ha un circuit de tricicles amb senyals de trànsit i els nens hi poden conduir, prèvia explicació de les normes. Hi ha una zona d'obres on es posen un casc i poden jugar-hi. Hi ha patinets per anar amunt i avall, un simulador de vol i d'helicopter, etc. Però se'ns acaba el temps. El museu tanca a les 18:00, però el nostre tren surt a les 17:08 de l'altre costat de la badia. O sigui que agafem primer el vaixell a les 16:35 i deprés el tren cap a Alpnachstadt on arribem amb puntualitat suïssa. Comença a ploure i enfilem cap a Interlaken. Passem per Brienz i voregem el seu llac. Hi ha molts aparcaments, a tots s'hi prohibeix passar la nit. Arribem a Interlaken, també hi ha molts aparcaments i a tots s'hi prohibeix dormir. Finalment trobem un lloc discret en un carrer just al costat de l'església. Surt el senyal de prohibit tendes i caravanes, però no diu res d'autos. Aquí ens quedem a veure què passa.

PERNOCTA: Interlaken (carrer costat de l'església)

Dilluns 15 d'agost (Interlaken-Grindenwald)

Hem dormit bé. Ningú ens ha molestat. No para de ploure i ho fa amb ganes. Ens esperem a veure si para, però a les 11 decidim marxar cap a Grindenwald. Dinem de camí en un pàrquing d'informació. Havent dinat no plou i anem a passejar per aquest poblet. Sembla que el temps millora i decidim tornar a Interlaken a fer un volt. Després busquem lloc per dormir. Donem voltes i voltes, pel llac, pels voltants i al final dormim al pàrquing de l'Aldi d'Interlaken.

PERNOCTA: Pàrquing Aldi d'Interlaken

Dimarts 16 d'agost (JUNGFRAUJOCH, 3454 m)

Sembla mentida, però després de la pluja, avui fa bo. Avui toca un dels plats forts del viatge. Ens dirigim al camping Jungfrau de Lauterbrunnen. Triguen una mica a instal·lar-nos. Allà mateix comprem els tiquets per la Jungfraujoch. Agafem el tren de les 11 com els senyors. Baixem al Kleine Scheidegg per canviar de tren. Parades reglamentàries de cinc minuts per fer fotos. A les 13:20 arribem al TOP OF EUROPE!! Primer anem al Plateau. L'espectacle és impressionant. Tenim al davant el glaciar més llarg dels Alps i els tres gegants (Jungfrau, Eigger i Monch) a tocar. Hi ha molta neu, però fa un dia esplèndid i a 3454 m ens sobren els anoraks. Els nens es tiren boles de neu i fem moltes fotos. Després toca el palau de gel. El terra és de gel i cal anar amb compte per no relliscar. Seguidament agafem l'ascensor cap al mirador de l'Esfinx encara més amunt i dinem al mirador. Fem una volta més i de baixada berenem un gelat al Kleine Sheideg. Arribem al camping a les 18:30. Els nens ho estan desitjant per agafar les bicis i anar a "explorar" pel camping. Dutxa, sopar i relax.

Al pàrquing d'autobusos de Lauterbrunnen es pot agafar aigua i hi ha els lavabos dels xofers per buidar el químic i una reixa per les grises.

TIQUETS JUGFRAUJOCH 82'90 FR adults i nens gratis (amb el Swiss Half Price Pass)

PERNOCTA: Camping Junfrau (Lauterbrunnen)

Dimecres 17 d'agost (THUN-THUNNER SEE)

Sortim tranquil·lament del camping a les 11 i ens dirigim a Thun. Arribem a l'hora de dinar suïssa i fem una volta. Està molt bé. Té un pont de fusta, un castell que presideix el poble, etc. Hem aparcat a zona blava. No hi ha més. Fa molta calor i anem cap al Thunner See a veure si ens podem banyar. Trobem un aparcament fantàstic, a l'ombra, a peu de llac. De fons tenim els 4000: Jungfrau, Eigger Mönch. L'aigua està fresqueta i finalment ens banyem. Dinem a l'auto. Traiem cadires a la gespa (hi ha autòctons que també hi estan asseguts o amb hamaques). Ens tornem a banyar. Fantàstic. És un aparcament molt sol·licitat. I a l'hora de berenar nostre ja comencen a preparar barbacoes. Nosaltres decidim després d'un dia de bany i relax, amb la fresqueta avançar feina i anem cap a Berna, la capital. Aparquem en un pàrquing ample davant del Jardí Botànic a l'altra banda del pont de la Lorraine. Està bé a prop del centre. Dormirem aquí, tot i que és una mica sorollós. Fa molta, molta calor (33ºC).

Dijous 18 d'agost (BERNA-MURTEN-BROC)

Avui toca visitar la capital. Ens posem crema. Fa molta calor. Passegem pel casc antic, catedral, ajuntament, anem a veure els óssos i busquem un lloc per dinar. Els nens volen pizza. Sabem que ens costarà a preu d'or. Però un dia és un dia. Efectivament 4 pizzes i 4 begudes gairebé 100 euros. Marxem de Berna a les 14:00. Estem a 33ºC. Anem cap a Murten. Té un casc antic medieval interessant. Trobem una platja suïssa i ens hi banyem (Murtensee). Ja més fresquets ens canviem i visitem el poble emmurallat. Parem a comprar al Migros i ens dirigim a Broc, al Museu de la Xocolata. Dormim al pàrquing de la fàbrica. Fa una oloreta de xocolata!!!!!!

PERNOCTA: pàrquing de la fàbrica (Broc)

Divendres 19 d'agost (MUSEU DE XOCOLATA-GRUYÈRES-VILLENEUE)

El pàrquing ara a les 9:00 ja està mig ple. Els treballadors ja són a lloc. El museu obre a les 10:00. Anem cap a la fàbrica Cailleur i ens donen hora per la visita en espanyol a les 10:56. Mentrestant podem anar a mirar un audiovisual (història, anuncis antics)o voltar per la botiga. La visita està molt bé i acaba amb una desgustació generosa de tots els productes que trobarem a la botiga.

PREU MUSEU: 10 FR adults i nens gratis.

Quan acabem la visita ens dirigim cap a GRUYÈRES. Arribem a les 13:00 i dinem al pàrquing. Fa calor. Estem a 30ºC. Però tenim una mica d'ombra. Reposem una estona i esperem que baixi una miqueta la calor. Sortim a fer un volt pel poble abans que tanquin. Pugem al castell i xafardegem les botigues. Fem fotos.Veiem el bar dedicat als Alien i el seu museu. A les 17:00 marxem cap al castell de Chillon. Travessem Montreaux que sembla una ciutat força "pija". Veiem que el castell, a peu de carretera, té un pàrquing minúscul i seguim endavant. A Villeneuve, el poble següent veiem un senyal de pàrquing 470 places gratuit et ilimité! Avui estem de sort. Hi ha forces autos. Aparquem a l'ombra. Ens posem els banyadors i cap al llac Léman. Resulta que aquest cap de setmana estan fent un campionat internacional de vol acrobàtic amb parapent i aterren en unes plataformes al mig de l'aigua. Tenen unes paredetes montades amb menjar, begudes, etc. El bany és tot un premi mentre veiem com van aterrant i com es va ponent el sol (21:00). Són les 10:30 de la nit i estem a 25ºC.

PERNOCTA: VILLENEUVE ( P gratuit et ilimité)

Dissabte 20 d'agost (VILLENEUVE)

Ens hem aixecat a 20º però ha durat poc. De seguida el sol i la calor han començat a apretar de valent. Avui baixem les bicis i anem al castell de Chillon per veure'l en directe. L'aparcament és un escàndol. Hi ha autos que ocupen una plaça de cotxe posant toldo i cadires, hi ha tendes de campanya. Hi ha un policia que va organitzant els cotxes que entren, però no diu res de l'acampada.Tot i la gentada és tranquil. La gent aparca i se'n va. I al vespre marxen molts cotxes. Després de la passejada en bici, anem a l'auto, ens posem els banyadors  sabates d'aigua força útils en aquests llacs. Anem amb les bicis a banyar-nos al llac, al moll, al mateix lloc mentre veiem com baixen en parapent. Tornem a dinar a l'auto. Són les 15:00 i estem a 30ºC. Intentem fer una mica de becaina mentre els nens veuen una pel·li. Cap a les 17:00 tornem a agafar les bicis. Anem a unes platgetes que hem vist al matí. Són de pedretes. Ens banyem fins a quarts de vuit. La temperatura és molt bona, tant de l'aigua com l'exterior. Agafem altre cop les bicis i cap a l'auto. Vist l'escàndol sopem a la fresca.

Diumenge 21 d'agost

En Dani agafa la bici i va a la benzinera a buscar pa. Triga molt. S'ha hagut d'esperar a la nova fornada. El premi a l'espera és el pa calentó. A les 11 sortim cap a Le Bouveret, el destí estrella pels nens ja que és on hi ha l'Aquapark!! Tot el viatge l'han estat esperant. Anem directes al camping Rive Bleue. Pels pèls entrem, ja que de 12 a 14 tanquen la recepció i la barrera. Ens instal·lem, banyadors i cap a la piscina. Té un tobogan molt gros i a més té platja que dóna al Llac Léman. Ens decidim per la piscina. Després del bany tornem a l'auto a dinar. Fem la digestió i cap a les cinc tornem a la piscina. Pensàvem que tancaven a les 19:00, però resulta que els diumenges tanquen a les 18:00 per descans del personal. (Igual que aquí!). Dutxa i fem una volta per investigar horaris per demà. Matí: Swiss Vapeur Park (Parc de trens en minitura. Hi ha diversos trens i pots pujar-hi i fer recorreguts) i a la tarda l'Aquapark (tanquen a les 19:30; la setmana passada tancaven a les 20:30). Sopem i els nens fan una volta en bici pel camping i a dormir.

Dilluns 22 d'agost (SWISS VAPEUR PARK-AQUAPARK)

A les 10 i poc ja som al Swiss Vapeur Park, que és a 5 minuts del camping. Fem una volta amb cada tipus de tren, una volta a peu, fem fotos i a les 12 i poc anem al camping a dinar (avui sí, a hora suïssa). Al matí ja havíem comprat les entrades de l'Aquapark a la recepció perquè estan un pèl més barates. És una entrada vàlida per 5 hores. Entrem a les 14:00 i hi podem estar fins a les 19:00. Fa caloreta i un bon solet.Hi ha una zona exterior de laberint d'aigua; a dins hi ha la piscina d'onades, el vaixell pirata amb un tobogan que a la Laia li va agradar molt i a mi també; hi ha jacuzzis i 6 megatobogans d'alçades i dificultats diferents. Els deixem pel final perquè no hi ha tanta cua. Fins i tot la Laia baixa pel tobogan blau i repeteix i repeteix. Són les 19:00 i hem de marxar. Però hem oblidat per un moment la puntualitat suïssa i ens fan pagar 4 FR perquè hem sortit 18 minuts tard. De fet de l'aigua hem sortit a les 7 però entre la dutxa i canviar-nos i tot... Bé s'ha acabat un dia molt intens. Comencen a venir núvols i veiem una tempesta que s'acosta. Tenim el temps just de sopar a fora. A les 21:30 comença a ploure. Esperem que refresqui.

Swiss Vapeur Park 63 euros

Aquapark 118'07 euros

130 CHF

Dimarts 23 d'agost (Le Bouveret-Annecy-Valence)

Avui la intenció és anar baixant tranquil·lament. Aprofitem per fer neteja.Els nens fan voltes amb bici. Recollim i a les 12:00 sortim del camping amb la intenció de banyar-nos a la tarda al llac d'Annecy. Dinem en ruta. Fa una calor espantosa: 36ºC. Arribem a Annecy i ja veiem que parar serà missió impossible.Està tot ple de gom a gom. Caravana per entrar, rotondes col·lapsades, tots els pàrquings a tope. Dessistim de quedar-nos. Potser a la tercera serà la vençuda. Mirem el mapa i veiem una àrea a Le Bourget du Lac. En el mapa és un llac petit. Anem a provar sort. Santa Innocència. L'àrea està a tope i hi ha moltes autos amunt i avall com ànimes en pena o ànimes sofregides (36ºC). A l'alçada d'Aix les Bains, veiem un petit descampat ple d'autos. Només has de travessar la carretera i ja et pots banyar. Operació banyadors. Quina refrescada més bona!! Hi ha un carril bici que voreja el llac. Seguint-lo arribem a una platgeta de pedretes que està molt bé. Aquí no t'enfonses de seguida com abans i això per la Laia és més còmode. Pot jugar millor a l'aigua. Estem en remull fins que el sol es pon. Tornem a l'auto i encara fa molta calor. Fem un sopar ràpid i marxem. Són les 21:30. Almenys en ruta no farà tanta calor i l'auto es refrescarà. A les 10:00 els nens se'n van a dormir i nosaltres fem un tros més per avançar camí a la fresca. Dormim en un super dels 3 Mosqueters a les portes de Valence.

PERNOCTA: Super 3 Mosqueters (Valence)

Dimecres 24 d'agost (Valence-Roquefort-Blanes)

Ens aixequem aviat i a les 9:00 ja estem en ruta. El super obre a les 8:30 i hem aprofitat per comprar pa i alguna coseta dolça a preus normals, no als suïssos. La destinació és Rochefort sur Soulzon, tradicional a casa nostra, ja que als homes de la casa els agrada molt aquest formatge. A les 14:00 ja hi hem arribat i mentre faig el dinar la resta de la tripulació se'n va a comprar formatge. A les 16:00 tornem a estar en marxa. Ara la destinació és caseta. S'acaben les vacances!! En Marc especialment i el papa ja tenen ganes de tornar. Jo no!!