Saltire, la bandera escocesa. |
Escòcia |
Lion Rampant Flag, la bandera reial. |
Després de comprar-nos la nostra primera autocaravana, vam endreçar la tenda que ens havia aixoplugat tantes nits i vam decidir de fer un viatge una mica llarg (de fet ja ens havia portat a EuroDisney, Dolomites i a molts altres racons del nostre bonic país).
Som a la primavera i en comencem a parlar, on
anem, al nord o al sud, a la fresca o a la calor?
Després de rumiar-ho decidim anar a Escòcia (de passada podrem desrovellar el nostre anglès).
Sortim tranquil·lament de Vic, sense presses, tenim 3 dies per travessar França: autopista fins a Montpeller, N9 cap a Millau i Clermond-Ferrand i, esquivant París, arribem a Calais, la porta d'entrada a la Gran Bretanya.
Després de visitar els nostres amics londinencs anem pujant per les autopistes angleses (gratuites) fins a la Hadrian's Wall (una muralla de 90 Qms de llargada que van fer els romans per protegir-se de les invasions dels escocesos) i arribem a Carlslile, la porta a Escòcia pel sud-oest.
Estem a Dumfries & Galloway, terra molt poc poblada i amb uns paisatges i castells meravellosos, abadies, jardins, etc. (Caerlaverock, Sweethearth Abbey, Threave Garden).
Anem resseguint la costa sud i oest: Kirkcudbright, Stanraer (l'aigua que surt per les aixetes del camping és d'un color taronjós, degut a les filtracions entre la 'turba'), Girvan, Culzean Castle (per entrar al castell s'ha de pagar però per passejar pels bonics parcs i jardins no; es paga per aparcar).
Si aneu amb canalla arribeu-vos a Irvine per visitar The Big Idea (una mena de Museu de la Ciència dedicat als invents on podreu experimentar les lleis de la física).
Entremig el Loch Lomond i The Trosachs hi ha el Queen Elizabeth Forest Park, un dels parcs nacionals escocesos més bonics, ideal per fer-hi unes bones passejades.
Més amunt trobem Oban, un bonic port de mar. Pugem al Coliseu (McCaig's Folly) per gaudir d'una fantàstica vista de la badia (si heu pujat a peu podreu agafar forces estirats a la gespa i prenent el sol i, si no, també :-).
Als afores d'Oban visitem el Dunstaffnage Castle, antiga fortalesa enrunada en que encara s'aguanten tres torres rodones. Al segle VII els 'scots' van traslladar-hi la capital desde Dunadd i van portar-hi la famosa pedra celta que més endavant fou traslladada a Scone prop de Perth ('the Stone of Scone' és la pedra sobre la que es coronava al sobirà escocès; l'any 1297 el rei anglès Eduard I se l'endugué a Westminster i no va ser retornada fins el 1997).
Si volem arribar-nos la illa d'Skie podem agafar la 'carretera de les illes' que porta a Mallaig i des d'alli travessar amb Ferry o continuar per carretera fins a Kyle of Lochalsh, on abans d'arribar ens trobarem amb l'Eilean Dunan Castle (potser el castell més fotografiat d'Escòcia), construït sobre un illot que es comunica amb terra ferma mitjançant un bonic pont.
![]() |
Eilean Dunan Castle, bonic oi ? No us recorda un anunci de Whisky ? |
Illa d'Skye: fins ara ja havíem circulat per moltes
carreteres on només passava un cotxe ('single roads') i cada 100 o 200 metres
hi havia un petit lloc on aturar-se quan venia algú en sentit contrari ('passing
place'). Cal dir que la gent és molt respectuosa en cedir el pas al que ve en
sentit contrari (només vam tenir una petita topada sense conseqüències amb un
holandès que no es va aturar), però a Skie la carretera que voreja l'illa unint
els petits poblets és estreta de debò.
Espectaculars són els cingles a la dreta de l'illa: completament entapissats
d'herba que arriba fins al mar (a destacar el Kilt Rock: quan el vegeu sabreu
el perquè del nom).
|
Single Road i Passing
Place amb xais creuant. |
![]() |
De tornada a l' illa gran (Great Britain) tornem a passar per Kyle of Lochalsh i pugem cap a Ullapool creuant el Western Ross (passant per Corrieshalloch Gorge i Falls of Measach), una combinació de paissatges exuberants i de planúries rocalloses i solitàries.
![]() |
Falls of Measach a Corrieshalloch Gorge, cal anar amb compte amb uns núvols de mosquits petitíssims ('midjets') que s'escolen per tot arreu ! |
Ullapool és on poble relativament important en la ruta cap al nord, podreu trobar-hi botigues i centres comercials, hi ha Ferries per anar a l'illa de Lewis and Harris, es fan sortides per anar a veure balenes i amb una mica de sort podreu veure alguna foca prop de la costa.
Anem pujant fins al capdamunt, Durness, petit poblet costaner enmig d'una perfecte combinació de platges i penya-segats.
![]() |
![]() |
![]() |
Continuem cap a l'oest fins a Tongue per
tornar a baixar recte avall, directes al sud. En totes aquestes carreteretes val la pena fer-ne trossos en bici, normalment hi trobareu molt poc trànsit. |
Hem arribat a Inverness (capital dels Highlands,
41.000 habitants), important centre comercial i comencem la caçera del Nessie, el
monstre del Loch Ness.
La carretera que va des d'Inverness fins a Fort William, travessa el Great Glen,
un fonda falla que fa milers d'anys comunicava el mar el Nord amb l'Atlàntic,
ocupada per molts loch (Ness, Oich i Lochy).
Al segle XIX van tornar a unir els dos mars amb la construcció de diferents
rescloses, formant el canal Caledonià.
Després de NO veure el Nessie ens encaminem a la
la vall del riu Spey a fer la ruta del wiskhey, segur que molta gent que SI
ha vist el monstre del Loch Ness, havie fet el recorregut a l'inrevés :-)
Glenlivet, Glenfiddich, Cardhu, Strathisla, Macallan, etc., ni ha per triar.
Continuem avall fins a Edinburgh (pronunciat "edinbrà"),
440.000 habitants, capital d'Escòcia i molt recomanable de visitar (sobretot
a l'agost que és quan la ciutat està en festivals i hi ha gresca per tot arreu
i, evidentment, molta gent).
Trobem dificultats per aparcar (una mica separats del centre hi ha aparcaments
de zona blava força baratets en que ens hi podem estar fins a 6 hores). Per
pernoctar hi ha dos càmpings als afores, i normalment estan molt plens, però
per una nit ens deixen estar a la zona 'late arrivals' pagant mitja tarifa i
tenim dret a fer servir tots els serveis del càmping.
![]() El pont 'vell' des del pont 'nou'. |
![]() Amb 'kilt' i "sac de gemecs". |
![]() L'hora de dinar. |
![]() El cotxe de primer pla és un 'taxi', el de quadrets és de la 'poli'. |
Cal que vegeu el castell (al capvespre fan el Military Tatoo), passejar per la Royal Mile (del castell al palau de Holyrood House) on us trobareu amb molta gent fent espectacles pel carrer i al vespre podeu anar a algun dels molts espectacles de teatre que s'hi fan.
Sortim d'Edinburg resseguint la costa fins a a
North Berwick on podem veure el Bass Rock (una illa montanyosa on només hi hi ha
un far i la pedra emblanquinada per les gavines i els seus excrements).
Més a l'est hi ha Tantallon Castle (enrunat, en procés de restauració) al capdamunt
d'un penya-segat molt esventat.
Ja de tornada anem baixant per la vall del Tweed (Kelso, Jedburg Abbey) i pujant les Cheviot Hills arribem a The Border, la frontera amb Anglaterra.
I després de travessar Anglaterra, el canal de la Mànega i França arribem a la fi del nostre viatge !
Ha estat un estiu calorós i ens hem trobat un temps inusual, sense gairebé pluja i amb molt de sol, cosa que ens ha deixat gaudir plenament del viatge, de les excursions a peu i amb bicicleta, de la contemplació d'uns paratges fabulosos i variats (prats amb ovelles i vaques, boscos i rocams, castells i abadies, petits i bonics pobles, una gent molt acollidora), en fi, un viatge que us recomanem especialment !
Recomanacions:
- A Anglaterra i Escòcia és tot molt car, però els campings en general son
baratets, depenent dels serveis.
- No trobareu problemes per pernoctar a gairebé qualsevol lloc.
- Per conèixer l'estat de conservació dels castells i abadies, fixeu-vos en el
preu de l'entrada.
- A tot arreu tanquen molt d'hora.
- Si trobeu algú fent autostop, porteu-lo un tros, us explicarà coses del país i
podreu practicar l'anglès.
- Per França, recordeu que les àrees de servei de les autopistes no son gens
recomanables per dormir-hi.
- Per si de cas, no us descuideu els paraigües !
Ramon, Muntsa i Mirta.